Nils Kreuger 1858-1930

SŁOWNIK

Malarz, który zainicjował kolonię artystyczną w Varberg?

Nils Kreuger do Akademii Sztuk Pięknych w Sztokholmie uczęszczał tylko jako słuchacz, podobnie jak do prywatnej szkoły malarskiej  Edvarda Perséusa. Jesienią 1881 roku wyjechał do Paryża, a na letnie plenery dołączał do szwedzkiej kolonii malarzy w Grez-sur-Loing. W 1883 roku bywał również w Bretanii, a w późniejszych latach odwiedził również Belgię i Holandię.

Nils Kreuger, Wycofane z użytku konie omnibusowe na Boulevard d’Enfer w Paryżu, 1885

Na początku 1887 roku wrócił z Francji, gdzie mieszkał przez sześć lat. Jesienią wraz z żoną Berthą pojechał się do Varberg pod Göteborgiem, gdzie namalował obraz silnie inspirowany francuskim impresjonizmem: Jesień. Varberg (1888). Przedstawienie zalanej deszczem ulicy na pierwszym planie tworzy przekątną, która prowadzi wzrok widza po obrazie. Przez „filtr” szarości, która oddaje wilgoć i mgłę jesiennego dnia, widać drewniane budynki i pół-bezlistne drzewa. Samotna postać przedziera się wzdłuż czerwonego ogrodzenia, być może jej stopy wkrótce zanurzone będę w opadniętych liściach.

Nils Kreuger, Jesień. Varberg (szw. Höst, Varberg), 1888

Prawdopodobnie to właśnie wcześniejsze doświadczenie Kreugera z Varberg zadecydowało o wyborze tej nadmorskiej miejscowości na lokalizację kolonii artystycznej, którą szwedzki malarz tworzył razem z Richardem Bergh i Karlem Nordströmem i w latach 1893-1896. W odróżnieniu jednak od swoich kolegów ze Związku Artystów, Kreuger nie widział wystawy Gauguina i van Gogha, która była bezpośrednim impulsem do malowania w stylu postimpresjonistów. Skoro jednak malarz przebywał w Bretanii i Holandii, a przede wszystkim w Paryżu, musiał zetknąć się wcześniej z ich obrazami, a nawet jeśli nie miał okazji zobaczyć oryginałów, to Bergh dysponował pejzażem Gauguina w prywatnej kolekcji. Patrząc na styl Kreugera trudno jednak uwierzyć, że nie widział na żywo obrazów van Gogha: jego obrazy malowane w Varberg i później mają tę samą wibracyjność i intensywność co dzieła Holendra.

Nils Kreuger, Październikowy wieczór w Apelvik, 1894
Nils Kreuger, Wiosna w Halland, 1894

Wpływ malarstwa van Gogha widać już w kompozycjach takich jak Październikowy wieczór w Apelvik (1894) i tryptyku Kreugera Wiosna w Halland (1894), gdzie spokojny, wiejski krajobraz okolic Varberg został przedstawiony poprzez płaskie plamy barwne obwiedzione czarnym konturem, a stylizowane formy chmur i drzew zdają się podkreślać dynamikę natury budzącej się do życia.

Nils Kreuger, Krowa na pastwisku, 1896

Jeszcze bardziej zbliżone do stylu holenderskiego postimpresjonisty charakter mają obrazy powstałe już poza regionem Halland: na wyspach archipelagu göteborskiego albo na Olandii. W pejzażach z lat 1901-1902 artysta zintensyfikował palerę i technikę malarską, przypominającą pointylizm, ale widać w nich również dalsze ekperymenty ze skrótami perspektywistycznymi, które z kolei mogą świadczyć o studiowaniu sztuki japońskiej.

Nils Kreuger, Pejzaż, 1901
Nils Kreuger, Sunące obłoki, 1901
Nils Kreuger, Konie szukające ochłody, 1902
Nils Kreuger, Koń na wybrzeżu. Letnia noc (szw. Häst vid strand. Sommarnatt), 1902

Bibliografia:

  • Wängdahl, Lars: Känslan av det svenska. Den syntetiska formen och Varbergskoloninsnationella landskap. W. Nationell hängivenhet och europeisk klarhet. Aspekter på deneuropeiska identiteten kring sekelskiftet 1900, red. Barbro Kvist Dahlstedt i Sten Dahlstedt.Stockholm 1999, 77–117.
  • Wängdahl, Lars: En Natur for Man Att Grubbla i: Individualitet och Officialitet i
    Varbergskolonins Landskapsmaleri
    . Göteborg 2000.

No responses yet

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *